הערכת המודיעין השנתית: לאיראן ייקח לפחות שנתיים להגיע ליכולת גרעינית

קובי פינקלר No Comments on הערכת המודיעין השנתית: לאיראן ייקח לפחות שנתיים להגיע ליכולת גרעינית

ראש אמ"ן תמיר היימן פרס את הערכות המודיעין לשנה הקרובה בצל משבר הקורונה: "איראן רואה בהסכם הגרעין מוצא יחיד מהמשבר ולכן חותרת לכל הפחות לשוב להסכם שעליו חתמה ב-2015" | האלוף איימן מעריך כי חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין היא עובדה מוגמרת ורק נשאר לראות מה יהיו התנאים לכך | הערכת המודיעין השנתית על האיומים וההזדמנויות באזורנו

ראש אמ"ן האלוף תמיר היימן צילום: פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בצל מגיפת הקורונה ואי הוודאות מהשלכותיה, הניח השבוע המטה הכללי של צה"ל את הערכת המודיעין השנתית. חמישה מרכיבים מרכזיים מונחים בבסיסו של ההסכם ובכל אחד מהם השלכה לתכנון שנת 2021 במה שכמובן ניתן להעריך ולתכנן.

לפי הערכת המודיעין השנתית בראש הפירמידה עומדת (איך לא?) הקורונה והמשבר העולמי בעקבותיה.

כבר היום, ניתן לקבוע בוודאות שהקורונה לא פגעה ברצון וביכולת של אויבי ישראל לפעול כנגדה. הקורונה, מעריכים בצה"ל, לא פגעה לא ביכולת ולא במוכנות. יתרה מזו  יש לומר. משבר הקורונה, משפיע לרעה, דווקא על כלכלות מפותחות וזו בהחלט נקודה חשובה, מעריכים בצבא.

הנדבך השני הוא הממשל החדש  בארצות הבית. זהו ממשל עם הרבה מאד ניסיון, עם אנשים עם יכולת מוכחת גדולה שמכירים כל פרט בנושאי האזור והעולם ולפיכך ההערכה היא, שחזרתם להסכם הגרעין היא עובדה גמורה ונותר רק לראות מהם התנאים.
הנושא השלישי הוא כלכלת המזרח התיכון.

בכל אחת ממדינות האזור האבטלה מגיעה לשיאים, מימדי העוני אדירים וכל אלו מהווים שינוי עמוק במרחב. יחד עם כל אלו עדיין מרכיב הטרור היה ונשאר למרות הכל  המטרה המרכזית במרחב.

המימד הרביעי בהערכת המצב הוא הנורצליזציה עם המדינות הערביות. זו מהפיכה של ממש. כעין תריז בין הסונים והשיעיים והמאבק הבין גושי האדיר הזה הביא ויביא את האזור למקומות אחרים.

הנורמליזציה מעריכים, תקרב בין תורכיה לישראל (השבוע נחת שם לראשונה מטוס אזרחי ישראלי ראשון מזה עשור) ותורכיה שהיתה מאד לעומתית מתקרבת לישראל.

וכל זאת כשברקע המלחמה שבין המלחמות (המב"מ).

לפי  ראש אגף המודיעין האלוף תמיר היימן אנו עומלים ועוסקים באופן קבוע ומתמשך באיום הטילים המדויקים, ועל אף שמדובר באיום שאין להקל בו ראש אנו מספקים מענה איכותי בשלל דרכים, גלויים וסמויים. בזכות יכולות מודיעיניות גבוהות הצלחנו לתקוף מאות מטרות במסגרת המב"ם, ולשמר את העליונות האזורית של ישראל" אומר לנו ראש אגף המודיעין.

האיומים האזוריים על ישראל: גם השנה, הערכת המודיעין השנתית קובעת כי לא צפויה מלחמה יזומה מצד אוייבנו אבל בהחלט יהיו ימי קרב בעצימות כזו או אחרת, אבל שלא תוביל למלחמה.  גם חיזבללה וגם החמאס אינם  מעוניינים במלחמה, קובעת ההערכה אבל הרצון להגיב ולהישאר על משוואת התגובה, קיים כל העת.

התפתחות החיזבאללה: המצב הכלכלי בלבנון (אינפלציה של 425% בתחום המזון) הכסף לטרור לא נפגע. מימון הטרור בכל נתיבי העולם היה ונשאר אתגר גדול, קובעת ההערכה ולפי המידע המודיעיני, הכסף הזה אפשר לחיזבאללה להצטייד בעשרות טילים מדויקים.

סוריה מדינה מוכה: שם המצב הכלכלי בכי רע ואפשר לקבוע כי היא מדינה חסרת משילות.
העוני רב (70% חיים מתחת לקו העוני) התורים ללחם בדמשק הולכים ומתארכים והשיפור היחיד בצבא הסורי הוא רק בתחום ההגנה האווירית. דבר מרגיע. טילי  ה-s 300  לא מצויים בידי הצבא הסורי והם נחלת הרוסים בלבד.

האתגר העיראקי: הרצון של איראן להגביר את שליטתה בעירק לא מצליח לפי שעה והיא הופכת אתגר לאיראן.

איראן ואיום הגרעין:  לפי דברי ראש אמ"ן איראן נמצאת בשפל חסר תקדים בעקבות הפעולות שביצע צה"ל בשנים האחרונות, ולא רק בגלל הקורונה,  אך איראן לדבריו, לא זנחה את תוכנית הגרעין ואף הגבירה את מאמציה בנושא.

בהערכת המודיעין לשנת 2021 העוסקת באיראן, ישנן שלוש שורות תחתונות:

הראשונה היכולת של איראן להגיע ליכולת גרעינית רחוקה לזמן שבין שנתיים במקרה הטוב כאמור לבין ארבע שנים. היכולת כוללת הן את ההעשרה, הן את בניית הפצצה והן את השיגור.

לכן יתנהל עכשיו ובחודשים הקרובים (עד אוגוסט) משא ומתן בין האמריקנים ובני בריתם לבין האיראנים כשהשאלה היא מי ימצמץ ראשון. הזרם המתון או הזרם השמרני אותו מוביל הנשיא.

וגם כאן ניתן לקבוע: למרות המצב הכלכלי הקשה (הסנקציות הורידו את ייצור הנפט לכדי 200,000 חביות ביום כשהמינימום לעמידה על הרגליים של איראן הוא כמיליון וחצי חביות ביממה), איראן ממשיכה בהעשרת האורניום ובפרויקט הגרעין למרות הפגיעה בדר' חסן פרחי זאדה ועוזרו.

גם שכנתה סעודיה לא יכולה יותר לבנות על הנפט והיא צריכה למצוא אפיקים חדשים כדי לבסס את מעמדה.

מרחב האיומים הקרוב: למרות מספר מקרי ירי של רקטות מרצועת עזה, ההערכה היא כי הרצון של החמאס הוא להגיע להסדרה. סה"כ, המצב ברצועה יציב, אך שברירי. המענק הקטרי בולם אמנם  הידרדרות אך לא מהווה תחליף.

לפי ההערכות, האתגרים בעזה הם ניסיונות נוספים לאתגר את המכשול התת קרקעי בעזה, ירי תמ"ס מעזה על ידי  סוררים ופעולות טרור כלפי ישראל על ידי פרוקסי וסוררים.

סיכום ההערכות לקראת השנה הקרובה: מחד, לא צפויה להיפתח מלחמה. מאידך, הרצון לפעול נגדנו קיים ועולה והשנה זו הזדמנות משמעותית להגברת הלחץ על איראן ויתכן אף ליצירת קואליציה בינ"ל נגדה.



0 תגובות